Na 11 maart pas? waarom niet nu?
Channelmixen is heel erg makkelijk.
Zoveel is er ook niet over te vertellen eigenlijk....
Waar het op neerkomt is dat in een zwart / witte wereld twee totaal verschillende kleuren met dezelfde kleurintensiteit in zwart/w er hetzelfde uitzien. Daar hebben kleurenblinde mensen last van, en ook verschillende dieren die geen / niet alle kleuren kunnen onderscheiden.
![]()
1.Het fantastische origineel
Dit is het origineel. Een wereldfoto van mijn lievelings groente die ik om een of andere duistere reden wil omzetten naar zwart / wit.
Ja ik weet het, er is iets mis met me
![]()
Afijn.
In Photoshop (en als je een ander pakket heb heb je dikke, vette pech met een snuifje zout
![]()
) kan je deze fantastische prent omzetten naar zwart / wit door
Image->Mode->Greyscale.
![]()
2.greyscale
Maar dat is het leuke aan de foto, die ene rode peper weg, en daar draait het nou eenmaal om (niet mijn idee voor de groente wedstrijd van juni jatten hee, stelletje foto sletten
![]()
)
Afijn. Maar enkelen van ons kennen een ander truukje, de zgn "desaturate" waarbij de saturatie van alle kleuren worden weggehaald.
Image->Adjustment->Desaturate![]()
3.Desaturate
Maar ook hier heeft dit geen zin,
immers ik heb deze fatastische image zodanig gekozen dat dat lekker geen zin heeft, de rode peper verdwijnt tussen de groene in...
Er zijn nog andere manieren om je foto naar zwart/wit om te zetten, maar ik zal nu laten zien wat de channelmixer doet.
Image->Adjustment->Channelmixer![]()
4.Standaard channelmixer instellingen
![]()
Vink het vakje linksonder (
Monochrome) wel aan voor de zekerheid...
Deze setting bootst vrij natuurgetrouw het effect na van een zwartwit rolletje met een rood filter. Door met groen en blauw naar
links te schuiven, of met rood naar
rechts kan dit effect versterkt worden.
![]()
5.Versterkt 'rood' filter effect
Zoals je ziet heb ik blauw naar rechts geadaan, anders zag het geheel er nogal grauw uit...
![]()
Dit zijn de erbij behorende settings.
Nu kan ik ook doen alsof ik een zwart/wit rolletje heb met een groen filter. Groen word dan lichter, rood bijna zwart. Dat heb ik hieronder gedaan:
![]()
6.De zwarte perpe steekt lekker af tegen zijn buren.
om te zorgen dat het bord er toch nog wittig uitziet, heb ik daar de blauwe slider naar +20 gezet
Dit waren de settings die ik erbij gebruikt heb.
![]()
Deze vind ik zelf het sterkst trouwens. En wie weet ontdek je door goed schuiven een setting die nog beter is dan die ik hier laat zien (+100,-40, +80 bijvoorbeeld). En onthou dat niet alle foto's even geschikt zijn voor deze manier. Soms is "greyscale" het mooist... maar ja, "wat de boer niet kent....."
![]()
Ik zou zeggen, bewaar het origineel hiervan op je HD, en ga zelf even schuiven
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis