abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46253884
ik moet voor school een paar straat foto's maken... (ongeveer stuk of 100) waarvan ik er 10 moet uitwerken. ik kan ze of in zwart wit maken emt de camera... maar aangezien ik zelf geen camera heb gaat dat moeilijk... en op school is er zoveel vraag naar dat ze op zijn.....

ik dacht er dus aan om ze gewoon met een camera te maken in 't kleur. de foto's hoeven niet van hoge kwaliteit te zijn dus m'n videocamera is ook goed. maar nu heb ik een tip gekregen van m'n docent... . dat ik ze met photoshop ook zwart wit kan maken doormiddel van het mixen van kanalen. weet iemand hier hoe dit moet? is er ergens een tutorial te vinden?

Bvd
  dinsdag 13 februari 2007 @ 10:33:26 #2
90563 luciferist
proud owner of a penis
  dinsdag 13 februari 2007 @ 11:45:25 #3
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_46255014
Dat is gewoon de channelmixer, daar kan je idd het beste foto's ZW mee maken, maar als je er een stuk of 100 moet doen zou ik wel die instellingen opslaan

de channelmixer vind je onder:
image>adjustments>channel mixer

oftewel:
afbeelding>aanpassingen(?)>kanaal mixer

daar kan je 'monochrome' aanvinken en een beetje met je rode, groene en blauwe kanaal schuiven
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  FOK!fotograaf dinsdag 13 februari 2007 @ 11:50:26 #4
18921 freud
Who's John Galt?
pi_46255084
Ik weet dat shark.bait hier tijdens een photshop meet een stuk over uit gaat leggen. Je zou hem ook eens een PM kunnen sturen voor meer details. Na 11 maart kunnen meer mensen het je uitleggen .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_46255188
Layer > new adjustment layer > channel mixer

Als je het zo doet kan je achteraf nog je instellingen aanpassen.
pi_46255703
ok ik zal 't is probere bedankt voor jullie reacties... en ik zal na 11 maart zeker nog eens teruglezen.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 16:20:52 #7
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46261760
Na 11 maart pas? waarom niet nu?

Channelmixen is heel erg makkelijk.
Zoveel is er ook niet over te vertellen eigenlijk....
Waar het op neerkomt is dat in een zwart / witte wereld twee totaal verschillende kleuren met dezelfde kleurintensiteit in zwart/w er hetzelfde uitzien. Daar hebben kleurenblinde mensen last van, en ook verschillende dieren die geen / niet alle kleuren kunnen onderscheiden.

1.Het fantastische origineel

Dit is het origineel. Een wereldfoto van mijn lievelings groente die ik om een of andere duistere reden wil omzetten naar zwart / wit.
Ja ik weet het, er is iets mis met me

Afijn.

In Photoshop (en als je een ander pakket heb heb je dikke, vette pech met een snuifje zout ) kan je deze fantastische prent omzetten naar zwart / wit door Image->Mode->Greyscale.

2.greyscale

Maar dat is het leuke aan de foto, die ene rode peper weg, en daar draait het nou eenmaal om (niet mijn idee voor de groente wedstrijd van juni jatten hee, stelletje foto sletten )

Afijn. Maar enkelen van ons kennen een ander truukje, de zgn "desaturate" waarbij de saturatie van alle kleuren worden weggehaald.
Image->Adjustment->Desaturate

3.Desaturate

Maar ook hier heeft dit geen zin, immers ik heb deze fatastische image zodanig gekozen dat dat lekker geen zin heeft, de rode peper verdwijnt tussen de groene in...

Er zijn nog andere manieren om je foto naar zwart/wit om te zetten, maar ik zal nu laten zien wat de channelmixer doet.
Image->Adjustment->Channelmixer

4.Standaard channelmixer instellingen

Vink het vakje linksonder (Monochrome) wel aan voor de zekerheid...

Deze setting bootst vrij natuurgetrouw het effect na van een zwartwit rolletje met een rood filter. Door met groen en blauw naar links te schuiven, of met rood naar rechts kan dit effect versterkt worden.

5.Versterkt 'rood' filter effect

Zoals je ziet heb ik blauw naar rechts geadaan, anders zag het geheel er nogal grauw uit...

Dit zijn de erbij behorende settings.

Nu kan ik ook doen alsof ik een zwart/wit rolletje heb met een groen filter. Groen word dan lichter, rood bijna zwart. Dat heb ik hieronder gedaan:

6.De zwarte perpe steekt lekker af tegen zijn buren.
om te zorgen dat het bord er toch nog wittig uitziet, heb ik daar de blauwe slider naar +20 gezet

Dit waren de settings die ik erbij gebruikt heb.

Deze vind ik zelf het sterkst trouwens. En wie weet ontdek je door goed schuiven een setting die nog beter is dan die ik hier laat zien (+100,-40, +80 bijvoorbeeld). En onthou dat niet alle foto's even geschikt zijn voor deze manier. Soms is "greyscale" het mooist... maar ja, "wat de boer niet kent....."

Ik zou zeggen, bewaar het origineel hiervan op je HD, en ga zelf even schuiven
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 13 februari 2007 @ 16:34:15 #8
167723 sanni
Acima de seu
pi_46262291
Ja... en nu iedereen over channelmixer praat kun je het ook nog makkelijker
doen. Daar ik uit de TS zijn verhaal opmaak dat hij een Mac heeft? -CS2-
kan je natuurlijk ook gewoon iPhoto gebruiken voor een zwart/wit foto.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 16:34:15 #9
163688 isVuur
waar rook is,
pi_46262292
Handig
pi_46263790
CS3 is weer uitgebreider.

pi_46263833
Hoe geweldig uitgelegd !
Mooi dat je daar de de tijd voor neemt

Goeie !

CC.
Mistakes are the portals of discovery.
pi_46263891
Maar de channel mixer werkt toch lekkerder.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 19:25:59 #13
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_46268782
dank u!
pi_46324485
Gemist topique effe in de MyAT mikt
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_46325045
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 10:54 schreef HMaster-II het volgende:
Gemist topique effe in de MyAT mikt
och feitelijk stelt het geen ruk voor.

gewoon 'monochrome' aanvinken en met schuifjes gaan spelen. eerst ff extreem zodat je ziet wat een schuifje doet, daarna met beleid toepassen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_46464475
Handige tips!! Ik heb er eens lekker mee zitten spelen net. Maar nu heb ik heb een vraag die hier een beetje op aan sluit: hoe krijg ik in PS het beste een sepia effect?? Ik kan het nergens vinden. Ik heb laatst voor een collega een portretserie van haar kinderen gemaakt die ze in sepia wil hebben. Dit heb ik met de Nikon-software gedaan, maar ik zou het ook graag in PS (cs) willen kunnen.. Kan iemand me vertellen hoe dat moet?

(als dit toch niet hier thuis hoort moeten de mods het maar ff zeggen..)
  maandag 19 februari 2007 @ 20:53:29 #17
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46470689
quote:
Op maandag 19 februari 2007 18:35 schreef Sunnythesun het volgende:
hoe krijg ik in PS het beste een sepia effect??
Verschillende manieren. Makkelijkste is, na het omzetten naar zwartwit om Image->Adjustments->Variations

Dan klikken op die ene bruinige foto, en erna nog eentje uitkiezen die je zelf het meest sepia achtigst vind en daarop klikken Eventueel spelen met de andere aanwezige knopjes, als je dat leuk vind.... dan "done".

suc6

[ Bericht 3% gewijzigd door Shark.Bait op 19-02-2007 21:05:42 ]
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_46471874
Thanx, ga ik proberen!!
  dinsdag 20 februari 2007 @ 09:53:04 #19
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_46482524
quote:
Op maandag 19 februari 2007 20:53 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Verschillende manieren. Makkelijkste is, na het omzetten naar zwartwit om Image->Adjustments->Variations

Dan klikken op die ene bruinige foto, en erna nog eentje uitkiezen die je zelf het meest sepia achtigst vind en daarop klikken Eventueel spelen met de andere aanwezige knopjes, als je dat leuk vind.... dan "done".

suc6
toch vind ik duotone of tritone een mooier sepia effect geven
pi_46483772
1 druppeltje fixeer in een hele grote bak ontwikkelaar geeft ook een mooi sepia effect
dus
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:22:18 #21
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46487658
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 09:53 schreef Puckzzz het volgende:
ik weet, ik zeg ook "verschillende manieren" ik geef em een quickfix. Hij blij.
pi_46495079
Hij??

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar die andere mogelijkheden..
  dinsdag 20 februari 2007 @ 17:30:18 #23
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46496002
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 17:03 schreef Sunnythesun het volgende:
Hij??

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar die andere mogelijkheden..
Wel spank me with a rubber spoon!

Ik denk bij Sunny aan een specifieke usert die hier rondwaart. Vandaar dat "hij"

sorry

Die mag Puckzz uitleggen, als zij het dan zo goed weet
pi_46496101
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 09:53 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Waar zit dat dan??

Ik doe voor sepia: Hue/saturation > colorize aanvinken en dan Hue op 25 en saturation op 30 ofzo.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  woensdag 21 februari 2007 @ 07:28:09 #25
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_46516600
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 17:30 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Wel spank me with a rubber spoon!

Ik denk bij Sunny aan een specifieke usert die hier rondwaart. Vandaar dat "hij"

sorry

Die mag Puckzz uitleggen, als zij het dan zo goed weet
't is dat ik zo vroeg op ben

nou vooruit:

zet je image op 'greyscale'
http://photophoria.net/forum/album_pic.php?pic_id=1797

daarna op 'duotone'
http://photophoria.net/forum/album_pic.php?pic_id=1798

dan selecteer je de modus die je wilt uit het pulldown menuutje
http://photophoria.net/forum/album_pic.php?pic_id=1799

de eerste kleur is meestal zwart, dan kan je in het tweede hokje klikken en verschijnt er een kleuren menuutje. selecteer je kleur via het menu of gebruik de colorpicker (vind ik handiger)
http://photophoria.net/forum/album_pic.php?pic_id=1800

colorpicker:
http://photophoria.net/forum/album_pic.php?pic_id=1801

omdat ik persoonlijk tritone mooier vind kies ik daarvoor en selecteer nog een derde kleur voor de lichtere tinten;
http://photophoria.net/forum/album_pic.php?pic_id=1802

vergeet niet je nieuwe kleurtje een naam te geven

daarna zet je de modus van je foto weer terug op RGB: anders kan je 'm niet als JPG opslaan
http://photophoria.net/forum/album_pic.php?pic_id=1803

ik wil best wel images van de linkjes maken, maar die zijn 1024 breed. als niemand daar bezwaar tegen heeft fix ik dat wel ff
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')